Forstår du ikke hvorfor du ikke taber dig, når du følger alle de rigtige slankeråd, så kan det være at rådene er forkerte.Forstår du ikke hvorfor du ikke taber dig, når du følger alle de rigtige slankeråd, så kan det være at rådene er forkerte.

6 slankeråd, der i virkeligheden gør dig overvægtig

Kan du ikke forstå at du ikke taber dig, men ligefrem tager på, så er det måske fordi du følger gamle råd, der har vist sig at få dig til at tage på.

Her er seks slankemetoder, der faktisk risikerer at gøre dig federe.

1. Du spiser fedtfattigt

Fedtfattigt lyder godt ikke, men nej. I løbet af de sidste år har undersøgelse efter undersøgelse vist, at fedtfattigt risikerer at gøre dig tykkere.

Forleden foreslog forskere at gøre fedt til den sjette smag på linje med sødt, surt, salt, bitter og umami. Fordi fedt er med til at give maden smag. I hvert fald er fedt nødvendigt for at give en følelse af tilfredshed og mæthed, men når madprodukter har fået skåret ned på fedtet, er de ofte istedet fyldt med sukker eller stivelse, der kan give lidt af den samme følelse af tilfredshed som fedt, men uden at mætte.

Og forskere har ligefrem i et nyligt studie af 12.000 kvinder påvist, at dem der spiste fedtfattige mælkevarer som fedtfattig ost oftest spiste flere kulhydrater.

2 Du drikker light sodavand

Når du drikker light sodavand, så synes du da roligt at du kan spise lidt ekstra, ikke sandt. Men det er ikke den eneste grund til at du spiser mere.

En række undersøgelser har vist, at light sodavand er forbundet med fedme, og tilmed tyder den nyeste forskning på at det især medfører mere mavefedt. Der er en række teorier om hvorfor, men nogle eksperter mener, at kunstige sødestoffer narrer kroppen.

Light sodavand skaber konflikter i kroppen, så du opfatter den søde smag uden den energi, der typisk ledsager den. Med andre ord, er din krop indstillet på at forvente kalorier fra den søde smag, men når den opdager at den ikke får nogen, øger det trangen til at indtage nogle kalorier.

3. Du springer måltider over

Det lyder besnærende at skippe morgenmaden eller at nøjes med et knækbrød, men udover en enkelt dag hist og her, så er det en uvane, at droppe de faste måltider - og især morgenmaden.

Når du vågner op om morgenen pumper din lever en lav mængde glukose ud i kroppen. Når du spiser et måltid stiger dit insulin niveau og din lever stopper derfor med at producere glukose, fordi dine organer får det fra maden.

Forsøg med mus, der i en periode kun fik et måltid dagligt, viste, at deres lever, efter at de igen fik flere måltider, ikke stoppede med at producere glukose.

 

Adskillige undersøgelser med mennesker har vist, at vi i længden kompenserer de manglende måltider ved at spise ekstra og ekstra usundt. Jo mere sultne vi er op ad dagen, des mere tilbøjelige bliver vi til lige at købe en  burger eller en marsbar. Og til frokost eller aftensmad spiser vi måske lige en ekstra kage, som vi ellers ikke ville have spist.

  • 1
  • 2

Tags: fedt, slankekur, kulhydrater

Udskriv E-mail

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?