Det er unødvendigt at tage ekstra natrium-tilskud for løbere og andre atleter.Det er unødvendigt at tage ekstra natrium-tilskud for løbere og andre atleter.

Løbere tager unødige salttilskud

Mange løbere og andre atleter, der træner længe og hårdt, er meget opmærksomme på deres saltbalance, men det er formentlig unødvendigt.

For ifølge et nyt studie fra Saint Louis University er det i hvert fald helt unødvendigt at tage salttilskud for at genoprette elektrolytbalancen.

Alle kroppens celler har en mere eller mindre delikat balance i cellemembranerne mellem mineralerne natrium (salt) og kalium, som har betydning for kroppens væskebalance.

Når vi sveder i forbindelse med hård træning mister vi natrium, som får sveden til at smage salt, og derfor har nogle løbere den opfattelse, at de kan forbedre deres præstation med natriumtilskud som saltpiller eller natriumberigede sportsdrikke før og under træning og konkurrencer.

Det sker ud fra den hypotese, at det tilsatte salt vil føre til mere sved, hvilket igen vil forbedre ydeevnen. Denne idé er baseret på princippet om termoregulering, de processer i kroppen, der hjælper med at bevare dens kernetemperatur. Effektiv termoregulering er knyttet til bedre sportslige præstationer. Sved er en mekanisme, som kroppen bruger til nedkøling, når dens kernetemperatur bliver for høj.

Men udover at de fleste mennesker i forvejen spiser for meget salt, så har salttilskud ingen indflydelse på  hverken termoreguleringen eller præstationsevnen. Det konstaterer i hvert fald forskerne bag den nye undersøgelse efter at have testet 11 løbere efter to timers træning med og uden natrium-tilskud.

Svedte to liter

De 11 udholdenhedsatleter deltog i et dobbeltblindet studie, hvor de gennemgik to gange to timers udholdenhedstræning på 60 procent af deres maksimale hjertefrekvens efterfulgt af en test. I de første to timer fik deltagerne tilskud med 1.800 mg natrium før og under træningen, mens de fik placebo-piller i den næste træningssession på to timer.

Træningen resulterede i tab af mere end to liter vand i form af sved, men forskerne fandt ingen forskel på deltagernes varmeregulering.

Forskerne beregnede deltagerne svedafsondring, opfattet anstrengelse, varmestress, pulsudvikling (hvor meget pulsen øges efter en periode med træning, selv når træningen er konstant), hudtemperatur og dehydrering. Ingen af ​​disse tal var statistisk signifikant forskellige mellem de to træningssessioner. Hverken deres varmeregulering, præstationer eller hjertefrekvens var nævneværdigt forskellig.

I betragtning af at stort set alle i den vestlige verden spiser for meget salt og derfor har en øget risiko for forhøjet blodtryk, advarer forskerne derfor løbere og andre atleter mod overdrevent natrium-tilskud.

Mens moderat natrium forbrug er helt rimeligt og bør fremmes, er høj natrium indtag forbundet med helbredsproblemer som forhøjet blodtryk," siger lektor i ernæring og diætetik Edward Weiss.

"Jeg anbefaler, at sportsfolk er forsigtige med natrium tilskud, især i betragtning af, at det daglige indtag allerede overskrider den øvre sikre grænse på 2300 mg / dag for de fleste amerikanere (og danskere, red.)."

Tags: salt, natrium, løb

Udskriv E-mail

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?