6 årsager til at du bør grovæde jordbær

Jordbær er lig med sommer, sol og ferie, men de er også lig med et godt helbred fordi de er fulde af sunde antioxidanter og flavanoider.

Selv om jordbær ikke er lige så hypede som blåbær, så er de næsten lige så sunde og indeholder til gengæld halvt så mange kulhydrater.

Her er 5 sunde grunde til at grovæde jordbær hele sommeren.

1. Kolesterol

En undersøgelse fra bl.a. Università Politecnica delle Marche i Italien, hvor forskerne bad frivillige om at spise et halvt kilo jordbær om dagen i en måned, resulterede i markante sænkninger af kolesterol-tallet.

Resultaterne er baseret på blodprøver fra de 23 frivillige, der indvilligede i at spise ekstra 500 gram jordbær hver dag oven i deres almindelige kost.

Resultaterne, som i begyndelsen af 2014 blev offentliggjort i Journal of Nutritional Biochemistry, viser, at det totale kolesterol samt mængden af det dårlige kolesterol (LDL) og triglycerider faldt med hhv. 8,78 % , 13,72 % og 20,8%. Det gode kolesterol (HDL) forblev uændret.

2. Hjerteanfald

En undersøgelse fra Harvard viste i 2013, at tre portioner jordbær om ugen reducerer kvinders risiko for hjerteanfald med en tredjedel. Resultaterne er baseret på analyser af 93.600 kvinders risiko for hjerteproblemer efter at de igennem 18 år havde udfyldt spørgeskemaer om deres spisevaner og anden livsstil hvert 4. år.

I løbet af undersøgelsen forekom 405 hjerteanfald, der afslørede at kvinder, som spiste flest blåbær og jordbær havde en 32-procent reduktion i risikoen for hjerteanfald sammenlignet med kvinder, som højest spiste de bær en gang om måneden. Og det gjaldt også selv om kvinderne spiste mange andre frugter og grøntsager.

3. Blodtryk

Bare en kop jordbær om ugen kan reducere risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk, der er en væsentlig risikofaktor for hjertesygdomme og slagtilfælde.

Det viste en undersøgelse fra 2011 af cirka 87.000 kvinder og 23.000 mænd, der blev fulgt gennem 14 år, hvor 29.018 kvinder og 5.629 mænd udviklede forhøjet blodtryk.

Undersøgelsen viste at personer, der spiste de største mængder anthocyaniner fra blåbær og jordbær havde en reduktion i deres risiko for at udvikle forhøjet blodtryk på 8 procent i forhold til de deltagere, der spiste færrest af de anthocyanin-rige bær.

  • 1
  • 2

Tags: blodtryk, slank, jordbær, immunsystemet, resveratrol

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?