Ligesom diabetespatienter bør vægtbevidste hellere tænke på hvor meget maden påvirker blodsukkeret.Ligesom diabetespatienter bør vægtbevidste hellere tænke på hvor meget maden påvirker blodsukkeret.

Glem kalorierne og tæl hellere sådan her

Kalorier er ikke bare kalorier, selv om det kan være svært at forstå for nogle. Noget mad påvirker kroppen anderledes end andet og derfor opfordrer forskere til i stedet at tælle glukose.

Ifølge en ny undersøgelse fra Tufts University og Harvard School of Public Health i Boston påvirker meget af den mad, som mange opfatter som fedende, ikke vægten.

Fed ost, mælk eller æg påvirker ikke vores vægt, men det gør til gengæld light-versionerne, viser undersøgelsen. Og dertil kommer at noget mad påvirker vægten mere eller mindre hvis den bliver kombineret med proteiner eller kulhydrater af lav kvalitet.

"Flere og flere undersøgelse viser, at kaloriekontrol ikke er den mest effektive måde at sikre et langsigtet vægttab eller forebyggelse af overvægt," siger seniorforsker Dr. Dariush Mozaffarian.

"Tanken om, at den menneskelige krop blot er en motor, vi fylder kalorier på, er for forenklet. Det er ikke bare et spørgsmål om at tælle kalorier eller fedt. Spørgsmålet er hvad kvaliteten er af de fødevarer, vi spiser, og hvordan vi definerer kvalitet?" siger han.

Han mener, at  det er det bedre at tælle - eller tænke på - madens såkaldte glykæmiske belastning.

Glykæmisk belastning (forkortet GL - glycemic load - på engelsk) er en udregning af hvor meget et gram kulhydrater i maden forøger blodsukkeret - glukosen.

En bagel har for eksempel et GL på omkring 25, mens en servering med quinoa har et GL på omkring 13 enheder og en servering af kikærter har et GL på kun 3.

Drop fedtfattig ost

Tidligere forskning har knyttet kostens glykæmiske belastning til stigninger i blodsukkeret og kroniske sygdomme som diabetes 2, men havde ikke fastslået om GL er relateret til vægtøgning på lang sigt.

"Der er stigende videnskabelig dokumentation for, at færre lavkvalitets kulhydrater, som hvidt brød, kartofler og slik kombineret med flere proteinrige fødevarer mere effektivt kan sikre et vægttab," siger hovedforfatter Jessica Smith.

"Vi ønskede at finde ud af, hvordan denne viden kunne forebygge at man overhovedet tog på i første omgang."

Først tjekkede de derfor de langsigtede befolkningundersøgelser for at se om de kunne se en sammenhæng mellem ændringer i protein fødevarer og vægtøgning ved de opfølgninger, der var hvert fjerde år. De opdagede flere vigtige ting:

  • Stigende indtag af rødt kød og forarbejdet kød var stærkest forbundet med vægtøgning.
  • Stigende indtag af yoghurt, skaldyr, kylling uden skind, og nødder blev stærkest forbundet med vægttab - jo mere deltagerne spiste, des mindre tog de på.
  • Stigende indtag af mejeriprodukter som fuldfed ost, sødmælk, og mælk med lavt fedtindhold fik hverken deltagerne til at tage på eller tabe sig.
  • Hver stigning på 50 enheder i en persons daglige GL medførte et halvt kilos vægtøgning over fire år.
  • Visse fødevarer - som æg og ost - var forbundet med vægtøgning, hvis folk også øgede deres indtag af raffinerede (hvidt brød) eller stivelsesholdige kulhydrater (kartofler).

"Fedtindholdet i mejeriprodukter synes ikke at have betydning for vægtøgning," siger Smith.

Selv om æg og ost ikke var forbundet med vægtændringer, så medførte de vægtøgning, når de blev kombineret med madvarer med et højere GL. Og omvendt medførte de vægttab, når deltagerne spiste  kulhydrater med et lavt GL.

"Faktisk viste det sig, at folk spiste flere af de simple kulhydrater, som kan øge vægten, når de indtog fedtfattige mejeriprodukter.

Det tyder på, at folk med tiden kompenserer for de færre kalorier i fedtfattige mejeriprodukter ved at øge deres indtag af kulhydater."

Tags: overvægt, slankekur, kalorier, glukose

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?

Log-på for at kommentere