Jaja, vi har forstået at du er glad for din nye bil, men...Jaja, vi har forstået at du er glad for din nye bil, men...

Er du bare glad eller en pralhals

Er du bare nødt til at dele din glæde over din nye bil eller dyre taske på Facebook, så pas på at det ikke bliver det rene pral.

At fortælle kollegerne om ens forfremmelse eller at dele et foto af ens ny, lækre bil, får mange til at overskride en hårfin grænse mellem glæde og pral.

Det konstaterer forskerne bag en ny undersøgelse fra City University London, Carnegie Mellon University og Bocconi Universitet, der har bedt deltagere i en undersøgelse om at fortælle om deres reaktioner på forskellige former for praleri. 

Undersøgelsen viser, at alt for stor glæde, decideret pral eller falsk beskedenhed giver bagslag og får folk til at blive negativt indstillet.

Forskernes konstaterede, at folk overvurderer, hvor meget deres selvpromovering fremkalder positive følelser og undervurderer, hvor meget det fremkalder negative følelser.

"De fleste mennesker oplever formentlig selv, at de ikke kun bliver glade, når de udsættes for andres selvpromovering. Men når vi selvpromoverer os selv, er vi tilbøjelige til at overvurdere andres positive reaktioner, og undervurderer deres negative dem," siger undersøgelsens hovedforfatter Irene Scopelliti, der ønskede at finde ud af, hvorfor så mange mennesker ofte går galt i byen i forhold til selvpromovering og beskedenhed.

"Resultaterne er særligt vigtige i forhold ti internettet, hvor mulighederne for selvpromovering er udbredt på sociale netværk. Effekterne kan blive forværret af den ekstra afstand mellem dem, der promoverer sig selv og modtagerne, som både kan have svært ved at føle empati og have sværere ved at dele andres glæde," siger hun.

I alt lavede forskerne tre forsøg, hvor de undersøgte konsekvenserne af grænseoverskridende udtalelser, der afslørede, at andre fandt selvpromoverende personer mindre sympatiske og som pralhanse.

I det ene forsøg bad de deltagere om at skrive fem ting om dem selv, som de mente gav læsere det bedst mulige indtryk af dem.

Derefter bad de dem om at vurdere hvordan andre ville modtage deres beskrivelse af dem selv, hvorefter de sammenlignede deltagernes egenopfattelse med andres opfattelse af deres skriverier.

Analysen af resultaterne viste at skribenterne godt var klar over hvor og hvor meget de pralede, men de kunne ikke forudse hvor meget det irriterede dem, der læste deres selvpromovering.

"Praleri er formentlig kun toppen af ​​isbjerget over de selvdestruktive ting, vi gør for at promovere os selv. Andre eksempler kan være overdrivelser i offentlige taler, tøjstil eller forsøg på at indynde os hos magtfulde personer."

Tags: pral, glæde

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?