Sover du mere end ni timer dagligt, så kan det medføre alvorlige helbredsproblemer.Sover du mere end ni timer dagligt, så kan det medføre alvorlige helbredsproblemer.

6 risici ved at sove for meget

3. Slagtilfælde

Hvis du sover mere end 8 timer hver nat, øges din risiko for slagtilfælde med 46 pct., viser en ny undersøgelse fra University of Cambridge i England.

I undersøgelsen fulgte forskerne næsten 9.700 mennesker, der deltager i en europæisk undersøgelse om søvnmønstre og forekomst af slagtilfælde over en 10-årig periode. De deltagende mænd og kvinder var i gennemsnit 62 år, da undersøgelsen begyndte, og de rapporterede deres søvnvarighed mellem 1998 og 2000 og igen fire år senere. De fortalte, hvor mange timer de sov hver nat, og hvor godt de sov.

I løbet af opfølgningsperioden havde 346 af deltagerne haft et slagtilfælde. De, der sov længere end otte timer, havde 46 pct. øget risiko, og de, der sov mindre end seks timer havde 18 pct. højere risiko.

4. Diabetes

En undersøgelse fra Columbia University i 2007 viste en 52 procent forøget risiko for diabetes hos deltagere, der sov mere end ni timer.

Resultaterne var baseret på en befolkningsundersøgelse med næsten 9.000 deltagere, der blev fulgt i ti år mellem 1982 og 1992. Risikoen for diabetes viste sig faktisk større end for personer, der sov mindre end fem timer. Forskerne kan ikke forklare hvorfor, men antager at dårlig søvn er forklaringen på den øgede diabetes-risiko.

5. Hovedpine

Har du problemer med hovedpine, så kan for lang tid i sengen i weekenden eller på ferie udløse et anfald. Forskere mener, at dette skyldes at for meget søvn påvirker neurotransmittere i hjernen som serotonin. Sover du for meget i løbet af dagen kan det også medføre at du sover dårliogere om natten og ender med en hovedpine om morgenen.

6. Overvægt

En undersøgelse af 87.000 personer lavet af det amerikanske Centers for Disease Control and Prevention viste en 26 procent højere risiko for fedme hos personer, der sov over ni timer dagligt.

"At sove længere betyder ikke nødvendigvis, at du sover godt. Det er vigtigt at forstå, at både kvaliteten og kvantiteten af søvn har indvirkning på dit helbred," siger Dr. M. Safwan Badr, der er præsident for American Academy of Sleep Medicine.

 

"En sund, afbalanceret livsstil handler ikke kun om kost og motion - hvornår og hvordan du sover, er lige så vigtigt som hvad du spiser, eller hvordan du træner," siger han.

  • 1
  • 2
Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?