Så lidt behøver du ikke at spise, men kan du fem dage i træk halvere dit kalorieindtag, så kan du måske undgå alvorlige sygdomme.

5 dages halv faste kan forlænge dit liv

Kan du klare dig med halvt så mange kalorier fem dage i træk, så kan du undgå kræft, diabetes og hjertekar-sygdomme.

Det antyder i hvert fald nye forsøg, hvor både mus og mennesker har testet en diæt, der efterligner faste ved at reducere kalorie-indholdet og fokusere på sunde fedtstoffer samt et lavt glukose-indhold.

Undersøgelsen fra Institut for Molekylær onkologi i Italien og University of Southern California bygger videre på flere andre undersøgelser af fordelene ved at faste, men denne gang ud fra den forudsætning at mange mennesker har svært ved ikke at spise en hel dag.

Derfor udviklede forskerne en faste-efterlignende diæt med få proteiner, kun lidt fedt, men med mange sunde fedtstoffer.

Diæten reducerede mængden af hormonet IGF-I, som er nødvendig mens vi vokser op, men også medvirker til aldring og har været forbundet med højere kræftmodtagelighed. Diæten øgede også mængden af ​​hormonet IGFBP- og reducerede biomarkører / risikofaktorer knyttet til diabetes og hjerte-kar-sygdomme - som glukose, centralt kropsfedt og C-reaktivt protein - uden at diæten påvirkede muskel- og knoglemasse negativt.

"Det handler om omprogrammering af kroppen, så den kommer ind i en langsommere aldringstilstand, men også om at forynge den gennem stamcelle-baseret regeneration," siger Valter D. Longo, der er medforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i tidsskriftet Cell Metabolism.

"Det er ikke en typisk diæt, fordi du ikke behøver at blive på den."

Undersøgelser fra de samme forskere sidste år har vist, at faste - hvor man kun drak vand i 2-4 dage - kan "reboote" det menneskelige immunsystem. Det vil sige, at fasten kan hjælpe med at rydde ud i beskadigede celler og regenerere nye.

En lidt senere undersøgelse fandt også, at periodisk faste kan beskytte mod diabetes blandt personer med en høj risikofaktor.

Forsøg med mus, der fik den nye kaloriefattige diæt viste et meget højere antal af stamceller, og de oplevede regenerering af celler i knogler, muskler, lever, hjerne og immunceller.

Derudover syntes diæten at forlænge musenes levetid og fremme deres generelle sundhed. De blev bedre til at lære og fik en bedre hukommelse, ligesom de havde en lavere forekomst af kræft og inflammatoriske sygdomme. Deres fedtprocent blev også mindre uden at reducere muskelmassen.

En tredjedel kalorier

Forskernes nye undersøgelse er baseret på test af 37 raske mennesker mellem 18 og 70 år, der blev delt op i to grupper. Den ene gruppe med 18 personer var en kontrolgruppe, der skulle spise som de plejede, men den egentlige test var med en gruppe på 19 personer, der blev sat på en diæt i fem dage i begyndelsen af hver måned i tre måneder. I de fem dage fik de kun mellem 34 og 54 procent af deres normale kalorietal fordelt på 11-14 procent proteiner, 42-43 procent kulhydrater og 44-46 procent fedt.

Resultaterne viste, at sammenlignet med kontrolgruppen medførte diæten en reduktion i risikofaktorer forbundet med aldring, hjertekar-sygdom (CVD), diabetes og kræft, herunder sænket blodsukker, reducerede markører for inflammation og vægttab.

"Selvom de kliniske resultater skal bekræftes af større lodtrækningsbaserede forsøg, er virkningerne på biomarkører og risikofaktorer for ældning, kræft, diabetes og hjertekar-problemer viser, at denne diæt har store muligheder for at kunne forlænge menneskers liv, siger forskerne."

Forskerne vil nu foretage en grundig afprøvningsproces for at få diæten godkendt af det amerikanske Food and Drug Administration (FDA) til klinisk brug. Dette indebærer at teste effektiviteten af ​​diæten på 60-70 deltagere, før den bliver testet i et klinisk forsøg med 500-1000 deltagere.

"Det er nok den første ikke-kroniske prækliniske og klinisk testede anti-aging og livsforlængende behandling, der har vist sig at virke og som en læge eller diætist kan forestå," siger Longo.

Forskerne understreger, at fordi virkningerne er så effektive, bør den enkelte kun følge en sådan diæt under lægelig overvågning.

Longo mener, at diæten for de fleste normale mennesker kan gentages hver tre til seks måneder, afhængig af taljemål og generelt helbred. For overvægtige eller andre med en høj risiko for sygdomme kan den gentages helt op til hver anden uge, hvis lægen finder det relevant.

Trods de positive virkninger advarer han mod selv at forsøge at efterligne diæten uden først at konsultere en læge, der kan følge hele processen.

"Ikke alle er sunde nok at faste i fem dage, og de helbredsmæssige konsekvenser kan være alvorlige hvis man gør det forkert," siger han.

"Kun at drikke vand under en faste bør kun ske på en specialiseret klinik. Også visse former for meget kaloriefattige diæter, og især dem med et højt proteinindhold, kan øge forekomsten af ​​galdesten hos nogle kvinder."

 

Tags: overvægt, faste, slankekur, diæt

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?