Forstår du ikke hvorfor du ikke taber dig, når du følger alle de rigtige slankeråd, så kan det være at rådene er forkerte.Forstår du ikke hvorfor du ikke taber dig, når du følger alle de rigtige slankeråd, så kan det være at rådene er forkerte.

6 slankeråd, der i virkeligheden gør dig overvægtig

4. Du tæller kalorier

Nogle tror stadig at det er vigtigt at tælle kalorier for at opnå et vægttab. Jo, hvis du er en robot, der strengt kan følge en diæt resten af livet, men hvis du allerede er overvægtig, så er du nok ikke så disciplineret.

Læs også: 10 overraskende årsager til at du ikke kan smide mavefedtet   http://slankeviden.dk/nyheder/mavefedt/39-10-arsager-til-at-mavefedtet-sidder-fast.html

Adskillige undersøgelser viser, at simpel kalorietælling i sidste ender med at du tager det på, du har tabt. Hvis ikke mere. Årsagen er at alle kalorier ikke påvirker kroppen på samme måde. Så selv om sukker kun indeholder 4 kalorier pr gram, så får det vores blodsukker til at gå amok, mens et gram fedt eller protein ikke gør den store forskel.

Når blodsukkeret stiger, så stiger insulin-niveauet også og henadvejen får vi behov for mere og mere mad for at tilfredsstille hjernens behov for glukose.

Dertil kommer at fedt jo indeholder mere end dobbelt så mange kalorier (9 pr. gram fedt) som kulhydrater og derfor ender man med at droppe det sunde fedt, der giver os en større mæthedsfølelse.

5. Du sulter

Det er ikke lige fedt, hvad for noget fedt, du har i kroppen.

I modsætning til den almindelige opfattelse, så er fedt ikke bare dårligt for din vægt. Det almindelige hvide fedt er det fedt, der lagrer sig overalt i vore fedtdepoter, hvis vi spiser for meget. Det er derfor vi bliver fede. Men det hvide fedt kan forvandle sig til såkaldt beige fedt, der faktisk forbrænder  fedt og dermed slanker os.

Men det mærkelige er, at kroppens evne til at omdanne hvidt fedt til beige fedt går i stå, hvis du sulter dig selv for meget.

Det viste i hvert fald en undersøgelse fra Yale School of Medicine, hvor forskerne opdagede, at sultne mus omdannede mindre hvidt fedt til beige fedt og faktisk blev federe. Men hvis musene fik lige præcis nok mad til at holde dem mætte, styrkede det omdannelsen af det hvide fedt, så de ikke tog på i vægt.

Det er nødvendigt at spise for at det hvide omdannes til beige fedt, siger forskerne.

Konklusionen er: Vær opmærksom på din sult og spis tilstrækkeligt til at undertrykke den.

6. Du dropper kulhydraterne

Det har været slankemode at skære ned på kulhydraterne i årtier, men en ny undersøgelse viser, du taber dig mere ved at skære ned på fedtet.

Det er rigtigt nok, at kroppen begynder at tære på de opbyggede fedtdepoter, når den ikke får tilført energi fra kulhydrater, men samtidig reducerer du også dit energi-niveau. Grøntsager og frugter indeholder desuden afgørende næringsstoffer, som du ikke kan undvære i længere tid.

Pointen er at forstå at kulhydrater er alt lige fra rent sukker og slik i den ene ende af skalaen til kål og  rugbrød i den anden.

Mens de første kulhydrater sætter fut i blodsukkeret som en ildebrand, er andre kulhydrater nærmest at betragte som varmesten.

 

Ifølge den nye undersøgelse forbrændte deltagere ganske vist flere kalorier ved at skære ned på kulhydraterne, men de tabte rent faktisk mere kropsfedt ved at skære ned på fedtet.

  • 1
  • 2

Tags: fedt, slankekur, kulhydrater

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?