En daglig gåtur kan være det der redder dig fra tidlig sygdom og i sidste ende tidlig død.En daglig gåtur kan være det der redder dig fra tidlig sygdom og i sidste ende tidlig død.

6 måder gåture kan redde dit liv

4. Diabetes

Et ministudie fra George Washington University School of Public Health viste i 2013, at modne mennesker med diabetesrisiko, der går overskuelige 15 minutter efter hvert måltid, får et langt bedre blodsukkerniveau.

Forskerne testede forskellige mønstre for gåture hos 10 deltager omkring de 70 år og målte deres blodsukker.

Undersøgelsen viste at tre korte gåture efter at have spist, giver en bedre blodsukkerkontrol end 45 minutters gang om morgenen eller om aftenen.

5. Blodtryk

Rask gang kan sænke din risiko for højt blodtryk, højt kolesteroltal og diabetes lige så meget som at løbe.

Det var det overraskende resultat af en undersøgelse fra Lawrence Berkeley National Laboratory i Californien, hvor forskere havde analyseret to undersøgelser med hhv. 33.060 løbere og 15.045 vandrere.

Forskerne konstaterede, at den energi, der anvendes til moderate intensive gåture og energisk intensivt løb resulterede i lignende reduktioner i risikoen for højt blodtryk, højt kolesteroltal, diabetes og muligvis koronar hjertesygdom i løbet af undersøgelsens seks år.

6. Slidgigt

Risikoen for problemer i forbindelse med slidgigt i knæene bliver betragteligt mindre for hvert 1.000 skridt du går dagligt.

De fleste danskere oplever slidgigt i større elle mindre grad, men især slidgigt i kæ og hofter er handicappende og risikerer at gøre det umuligt at fungere i hverdagen.

 

Men ifølge en undersøgelse fra 2013 kan daglige gåture reducere risikoen for slidgigt i knæene og det kræver ikke de 10.000 daglige skridt som oftest anbefales af hensyn til et generelt sundt helbred.

"Gåture er en billig aktivitet, og på trods af den almindeligt populære antagelse om at 10.000 skridt om dagen er optimalt viser vores undersøgelse, at kun 6.000 skridt er nødvendige for at minimere begrænsninger i bevægelsesfriheden. Vi opfordrer folk med eller i risiko for slidgigt i knæene til at gå mindst 3.000 eller flere trin hver dag, og i sidste ende mindst 6.000 skridt dagligt," siger dr. Daniel White fra Sargent College på Boston University i Massachusetts.

  • 1
  • 2
Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?