Kalcium findes i mange madvarer, men det højeste indhold findes i mælkevarer.Kalcium findes i mange madvarer, men det højeste indhold findes i mælkevarer.

6 vigtige grunde til at få nok kalcium

Kalcium er blandt de vigtigste mineraler, at få i barn- og ungdommen, hvor vores knogler vokser eksplosivt, men også senere i livet, hvor især kvinder risikerer knogleskørhed.

Gennem hele  voksenlivet udskiftes vores knogleceller i en proces, hvor de gamle celler dør og derefter erstattes af nye celler. Men mange forskellige risikofaktorer betyder at hos nogle mennesker udskiftes de gamle celler ikke tilstrækkeligt med nye og så opstår der knogleskørhed.

Blandt risikofaktorerne er rygning, for meget alkohol, tidlig overgangsalder og mangel på motion.

Ved at tilføre ekstra kalcium i form af kosttilskud - eller ved at spise mad med kalcium - kan reduktionen af knogletabet udsættes.

Her er fem andre vigtige grunde til at spise tilstrækkeligt kalcium:

1. Tarmkræft

En undersøgelse af 135.000 amerikanere i 2002 viste, at personer, der indtog mere end 700 mg kalcium dagligt, havde 35-45 procent nedsat risiko for kræft i den distale del af tyktarmen (den del der sidder i venstre side af kroppen før endetarmen) end personer, der indtog mindre end 500 mg per dag. Der blev dog ingen sammenhæng fundet mellem kalcium og risiko for kræft i den proksimale (midterste og øvre) del af tyktarmen.

I en undersøgelse, der omfattede mere end 61.000 svenske kvinder viste risikoen for sig ca. 28 procent lavere blandt personer, der indtog ca. 800-1000 mg dagligt i forhold til personer, der kun indtog 400-500 mg . Også her synes kalcium hovedsageligt at forbygge kræft i den distale colon. I en undersøgelse med mere end 34.000 postmenopausale kvinder i Iowa viste ca. 1280 mg dagligt kalcium sig, at reducere risikoen for endetarmskræft med hele 41 procent sammenlignet med et indtag på mindre end  800 mg pr dag.

2. Blodtrykket

Et højt saltindhold har en kalcium-udvaskende effekt, der forværrer  konsekvenser af en kost med et lavt kalcium-indhold. Det indebærer blandt andet et højere niveau af et stof kaldet 1,25-dihydroxyvitamin D, som forøger kalcium-indholdet i blodårernes glatte muskelceller, hvilket øger blodtrykket.

1,25-dihydroxyvitamin D er den aktive form af D-vitamin. Lidt bagvendt kan man således reducere mængden af kalcium i de glatte muskelceller - og dermed også reducere blodtrykket - ved at spise tilstrækkeligt kalcium.

  • 1
  • 2

Tags: blodtryk, kalcium, tarmkræft

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?