Vægttræning er afgørende for dit langsigtede helbred på mange måder.Vægttræning er afgørende for dit langsigtede helbred - både fysisk og psykisk.

7 vigtige grunde til at styrketræne

Reducerer stress

Styrketræning vil øge dit niveau af endorfiner, der er naturlige, smertedæmpende, morfinlignende opiater produceret af hjernen, som giver en følelse af velvære og energi. Forsøg på  Karolinska Institutet i Stockholm i Sverige viste i 2014, at muskeltræning medfører højere indhold af et enzym kaldet KAT, der nedbryder stoffet kynurenin, som dannes ved stress, til kynureninsyre, som er et stof, der ikke kan gå fra blodet til hjernen.

Beskytter ryg og led

Den bedste måde at beskytte dine knogler og led er at sikre, at musklerne er stærke nok til at støtte dem.

Mavemusklerne støtter din rygsøjle, dine benmuskler støtter dine knæ osv. Stærke muskler er afgørende for at beskytte dig mod skader.

Reducerer mavefedt

En nylig undersøgelse fra Harvard School of Public Health viste at 20 minutters ekstra styrketræning om dagen var dobbelt så effektivt til at reducere taljemålet - altså mavefedtet - som 20 minutters ekstra konditionstræning.

Mavefedt er farligere end andet fedt fordi det ligger omkring organerne, hvor det øger risikoen for kræft og hjertekar-problemer.

  • 1
  • 2

Tags: mavefedt, muskler, vægttræning, stress

Del med din familie og venner

Værd at vide eller vrøvl. Hvad siger du?